جمله پند آموز
مزکر پلی استیشن
بازیهای رایانهای یا ویدیویی نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه
الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام میشود. بسیاری از بازیهای
رایانهای به دلیل تولید تصویر متحرّک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا
نمایشگر رایانه، بازی ویدیویی نیز محسوب میشوند. تعداد مخاطبان بازیهای
رایانهای در سالهای گذشته افزایش چشمگیر داشته و این بازیها به یکی از پر
هوادارترین سرگرمیهای موجود تبدیل شدهاند.
تاثیر گذاری: تأثیر گذاری بالای این گونه بازی روی مخاطب، این بازیها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگهی، ترویج مذاهب، سو استفاده سیاسی، شستشوی مغزی و... تبدیل کردهاست. بسیاری از دولتها بازیهای رایانهای را به دلیل احتمال تحریک کودکان و نوجوانان و ترویج خشونت محدود کردهاند.
سود آوری: امروزه صنعت تولید بازیهای رایانهای به یک عرصه سود آور تبدیل شدهاست و شرکتهای بزرگ تولید کننده این گونه بازیها هر سال سود هنگفتی به دست میآوردند، به گونهای که در سال ۲۰۰۴ میزان سود خالص سالانه به دست آمده از صنعت بازیهای رایانهای به مرز ۱۰ میلیارد دلار رسید و سود حاصل سالانه به دست آمده از هالیوود (نه و نیم میلیارد دلار) را پشت سر گذاشت.
سر گرم کننده بودن: بازیهای رایانهای بر خلاف بیشتر سر گرمیهای دیگر، تعاملی بوده و از این رو جذاب تر هستند.
اعتیاد: عدهای از محققین بازیهای رایانهای را اعتیاد آور و خطرناک قلمداد میکنند. هر چند این مساله ثابت نشده است؛ اما شواهد موجود نشان میدهد تعدادی از علاقمندان به بازیهای رایانهای به طرز غیر طبیعی به این سرگرمی وابسته شده و از زندگی عادی خود باز میمانند.
تحقیقات نشان داده بازی های ویدثویی باعث افزایش هوش میشوداما باعث ایجاد خشونت نیز میشود.
این فهرستی است از بازیهای رایانهای رایج که بر حسب سبک دستهبندی شدهاند. از آنجا که نام بسیاری از این بازیها در بازار ایران هنوز ترجمه نشده، این فهرست با نامهای انگلیسی بازیها آورده میشود. هر کدام از کاربران که با نام فارسی هر کدام از بازیها آشنایی دارد میتواند آن را به فهرست بیفزاید.
در بازیهای هیجانی-ماجرایی (Action-Adventure) هیجان و تحرک و همچنین حل معما، اکتشاف و تعامل با محیط اصلیترین جنبههای بازی را تشکیل میدهند.
در انگلیسی: (First-person shooters) در این نوع بازی شخصیت بازی شونده معلوم نیست .فقط اسلحه معلوم میباشد و در نهایت دستان بازی شونده. از جمله بازیهای اول شخص میتوان بازی (Call of duty)را نام برد که معروفترین این نوع بازی است.
در محیط بازیمدار (Game-controlled environment) دیدگاه بازیگر تغییر نمیکند و حرکات بازیکن (معمولاً) بطور کامل توسط طراحی بازی مشخص میشود.
در انگلیسی: (Platformers) یا (side-scrollers) در این بازیها زمینه یا صحنه بازی از بغل یا بحالت برش داده شده دیده میشود و با حرکت بازیکنها صحنه بازی هم آرام آرام از کنارشان میغلتد. این دسته از بازیها معمولاً دوبعدی هستند ولی بتازگی برخی طراحان جلوههای سهبعدی هم در آنها بکار گرفتهاند که خوب از آب درآمده است. بازیهای کنارغلت بیشتر در میان سنین کمتر محبوبیت دارد.ولی انواع خاصی از آنها مثل Prince of Persia و Sonic The Hedgehogو (Mega Man X (or Z حرفهای است.
تاثیر گذاری: تأثیر گذاری بالای این گونه بازی روی مخاطب، این بازیها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگهی، ترویج مذاهب، سو استفاده سیاسی، شستشوی مغزی و... تبدیل کردهاست. بسیاری از دولتها بازیهای رایانهای را به دلیل احتمال تحریک کودکان و نوجوانان و ترویج خشونت محدود کردهاند.
سود آوری: امروزه صنعت تولید بازیهای رایانهای به یک عرصه سود آور تبدیل شدهاست و شرکتهای بزرگ تولید کننده این گونه بازیها هر سال سود هنگفتی به دست میآوردند، به گونهای که در سال ۲۰۰۴ میزان سود خالص سالانه به دست آمده از صنعت بازیهای رایانهای به مرز ۱۰ میلیارد دلار رسید و سود حاصل سالانه به دست آمده از هالیوود (نه و نیم میلیارد دلار) را پشت سر گذاشت.
سر گرم کننده بودن: بازیهای رایانهای بر خلاف بیشتر سر گرمیهای دیگر، تعاملی بوده و از این رو جذاب تر هستند.
اعتیاد: عدهای از محققین بازیهای رایانهای را اعتیاد آور و خطرناک قلمداد میکنند. هر چند این مساله ثابت نشده است؛ اما شواهد موجود نشان میدهد تعدادی از علاقمندان به بازیهای رایانهای به طرز غیر طبیعی به این سرگرمی وابسته شده و از زندگی عادی خود باز میمانند.
تحقیقات نشان داده بازی های ویدثویی باعث افزایش هوش میشوداما باعث ایجاد خشونت نیز میشود.
این فهرستی است از بازیهای رایانهای رایج که بر حسب سبک دستهبندی شدهاند. از آنجا که نام بسیاری از این بازیها در بازار ایران هنوز ترجمه نشده، این فهرست با نامهای انگلیسی بازیها آورده میشود. هر کدام از کاربران که با نام فارسی هر کدام از بازیها آشنایی دارد میتواند آن را به فهرست بیفزاید.
در بازیهای هیجانی-ماجرایی (Action-Adventure) هیجان و تحرک و همچنین حل معما، اکتشاف و تعامل با محیط اصلیترین جنبههای بازی را تشکیل میدهند.
در انگلیسی: (First-person shooters) در این نوع بازی شخصیت بازی شونده معلوم نیست .فقط اسلحه معلوم میباشد و در نهایت دستان بازی شونده. از جمله بازیهای اول شخص میتوان بازی (Call of duty)را نام برد که معروفترین این نوع بازی است.
در محیط بازیمدار (Game-controlled environment) دیدگاه بازیگر تغییر نمیکند و حرکات بازیکن (معمولاً) بطور کامل توسط طراحی بازی مشخص میشود.
در انگلیسی: (Platformers) یا (side-scrollers) در این بازیها زمینه یا صحنه بازی از بغل یا بحالت برش داده شده دیده میشود و با حرکت بازیکنها صحنه بازی هم آرام آرام از کنارشان میغلتد. این دسته از بازیها معمولاً دوبعدی هستند ولی بتازگی برخی طراحان جلوههای سهبعدی هم در آنها بکار گرفتهاند که خوب از آب درآمده است. بازیهای کنارغلت بیشتر در میان سنین کمتر محبوبیت دارد.ولی انواع خاصی از آنها مثل Prince of Persia و Sonic The Hedgehogو (Mega Man X (or Z حرفهای است.